بیانات امام حسين عليه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
بالاترين عبادت
قال الحسين عليه السلام
إنّ قوماً عَبدوا الله رَغبَةً فَتلكَ عبادةُ التُجّار
وَ إنّ قوماً عَبدوا الله رَهبَةً فَتلكَ عِبادةُ العَبيد
وان قوما عبدوا الله شكراً فتلك عبادةُ اْلاَحرار وَ هىَ أفضَلُ اْلعِبادَة
امام حسین علیه السلام فرمود:
گـروهـى خـدا را از روى ميل و رغبت(به بهشت) عبادت مى كنند كه ايـن عبادت تاجـران است
و گروهـى خـدا را از روى تـرس (ازدوزخ) مـى پـرستنـد و ايـن عبادت بندگان است
و گروهى خدا را از روى شكر(و شايستگى پرستـش) عبادت مـى كنند وايـن عبـادت آزادگـان است كه بهتـريـن عبـادت است
تحف العقول, ص 250
كسب رضاى خدا
قال الحسين عليه السلام:
مَن طَلبَ رضَي الله بسَخَطِ النّاس كَفاه الله اُمُور النّاس
وَ مَـن طلبَ رضيَ الناس بسَخطِ الله وَ كّلَه الله الىَ النّاس
امام حسین علیه السلام فرمود:
هركـس رضاى خدا را به غضب مردم بجويد, خدا او را از كارهاى مردم كفايت مى كند
و هـر كـس خشنـودى مردم را به غضب خدا بجـويـد, خـدا او را به مـردم واگذارد
مشكات الانوار طبرسى, ص 86
پيشى گيرنده در آشتى
قال الحسين عليه السلام:
أيّما اثْنَين جَرى بينهما كلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر كانَ سابقة الىَ الجنّة
امام حسین علیه السلام فرمود:
هر يك از دو نفـرى كه ميان آنها نزاعى واقع شـود و يكـى از آن دو رضايت ديگرى را بجـويـد , سبقت گيـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود
محجه البيصاء ج 4,ص 228
ثواب سلام
قال الحسين عليه السلام:
للسّلام سَبعُون حَسنة تِسع وَ سِتُّـون لِلمُبتَـدء وَ واحِـدة لِلـرّادّ.
امام حسین علیه السلام فرمود:
سلام كردن هفتاد حسنه دارد, شخت ونه حسنه از آن سلام كننـده و يكـى از آن جـواب دهنده است
تحف العقول , ص 253
معرفي حضرت مهدى عج
قال الحسين عليه السلام:
تعرفوُن المـهدى بـالسّكينةِ وَاْلـوقار وَ بمـَعرفةِ الحَلالِ وَ بحاجَةِ النّاس إليه وَ لايَحتَاجُ اِلَى أحَدٍ
امام حسین علیه السلام درباره حضرت مهدى (عج) فرموده
شما مردم, آن حضرت را به داشتـن آرامش و متانت و به شناخت حلال و حرام و به رو آوردن مـردم به او و بـى نيـازى او ازمـردم مـى شنـاسيـد
يوم الخلاص, ص 52
روياى دنيا
قال الحسين عليه السلام:
وَاعْلمـُوا أنّ الـدُّنيـا حُلـوهـا وَ مُـرّهـا حُلـُم وَ اْلاِنْتبـاهُ فـى الاخِرَة.
امام حسین علیه السلام فرمود:
بدانيد كه دنيا شيرينى و تلخى اش رويايى بيش نيست, و آگاهى و بيدارى واقعـى در آخرت است
نهج الشهاده, ص 169
پرهيز از كلام پست و سبك
قال الحسين عليه السلام:
لاتَقُـولـُوا بـِاَلْسِنَتِكُـم مـَا يَنْقصُ عَن قـَدْرِكُــم.
امام حسین علیه السلام فرمود:
چيزى به زبـانتـان نيـاوريـد كه از ارزش شمـا بكـاهــد
جلاء العيون ج 2, ص 205
بهداشت جسم و خود سازى
قال الحسين عليه السلام:
اُوصيكُم بِتَقوىَ اللهِ وَ اُحَذِّركُم اَيّامه فَبَادِرُوا بِصحَةِ اْلاَجسام فى مُدّةِ اْلاَعمارِ
فايّاك أن تَكـُونَ مِمَّن يخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذنُوُبِهِم وَ يأمَـن العُقُـوبَة مِـن ذَنبه
امام حسین علیه السلام فرمود:
اى مردم! شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم و از(گناه كردن)درايامش بر حذر مـى دارم در مـدت عمر به سلامت و تنـدرستـى جسـم پيشـى گيريد و از كسانـى نباشيـد كه بـر گناه بندگان بيـم دارنـد و خـود از عقـوبت گناه خـويـش آسـوده خاطرهستند
تحف العقول, ص 243 چاپ اسلاميه
اقسام جهاد
قال الحسين عليه السلام:
الحهادُ عَلى اَربعَة اوجه
فَجهادان فَرض وَ جَهاد سُنَّة لايُقام الاّ مَع فَرض وَ جَهادسنة
فَـامّا اَحدُ الفرضيـن فَجهادُ الرَجل نَفسه عَن مَعاصى الله وَ هُـو مِـن اَعظمِ الجَهاد
و مجاهـدة الذيـن مـن الكفار فرض
و امـا الجهاد الذى هـو سنة لا يقام الا مع فرض فان مجاهدة العدوّ فرض على جميع الامة لو تركـوا الجهاد لاتاهـم العذاب و هو مـن عذاب الامة و هـو سنة علـى الامـام , وحـده ان يـاتـى مع الامة فيجـاهـدهـ
و اما الجهاد الذى هو سنة فكلّ سنة اقامة الرجل و جاهد فى اقامتها و بلوغها و احيائها فـالعمل و السعى فيها مـن افضل الاعمال لانها احياء سنة
و قد قال رسـول الله(ص) (من سـن سنة حسنة فله اجرها و اجر من عمل بها الى يوم القيامة من غير ان ينقص من اجورهم شيئا
امام حسین علیه السلام فرمود:جهاد بر چهار گونه است
دوتاى آن فرض, و يكى سنت كه جز با فرض بـر پاداشته نشـود, و ديگر جهاد سنت است
اما آن دوتايى كه فرض است, يكى جهاد شخص با نفـس خـود در مقابل معصيتهاى الهى است و آن بزرگتـرين جهاد است
و جهاد با كفار كه هـم مرز با شماهستند فرض است
و اما جهادى كه سنت است جز با فرض بـرپا نشـود , جهاد با دشمـن است, و واجب است بر همه امت, و اگر جهاد را ترك كننـد عذاب بـر آنان آيد و اين عذابى است كه از خود امت است. و چنين جهادى بر امام سنت است و حـد آن ايـن است كه امام با امت به سـراغ دشمـن رونـد و بـا آنها جهاد كننـد.
واما جهادى كه سنت مطلق است عبارت از هر سنتى است كه شخص آن را بر پا مى دارد و در برپايى و اجرا و زنده كردن آن تلاش مى كند. بنابرايـن, هر نوع كار و كوشـش در اقامه آن از بهترين اعمال خـواهد بـود, زيرا كه آن زنـده نمـودن سنت است
و پيامبـر اكرم صلي الله عليه و آله فـرمـوده است: هر كس سنت و روش نيكـويـى را به وجـود آورد پاداشـش براى او خواهد بود و نيز ثواب هر كس تا روز قيامت بدان عمل كند, بدون آن كه از ثواب آنها چيزى كاسته شود
تحف العقـول , ص 247و248, چـاپ اسلاميه
معني استدراج
قال الحسين عليه السلام:
ألاِسْتِـدراج مِـنَ اللهِ سُبحـانه لِعبْـدِهِ أنْ يَسبغَ عليهِ النّعَم وَ يسلبهُ الشُّكر
امام حسین علیه السلام فرمود:
غافلگير كردن بنده از جانب خداوند به اين شكل است كه به او نعمت فروان دهد و توفيق شكرگزارى را از او بگيرد
تحف العقول , ص 250
پرهيز از ستمكارى
قال الحسين عليه السلام:
إيّـاكَ وَالظُّلـم مَنْ لايَجـد عليكَ نـاصِــراً إلاّ الله عزّوجلّ.
امام حسین علیه السلام فرمود:
بـرحذر بـاشيـد از ستـم كـردن به كسـى كه يـاورى جز خـداوند عزوجل ندارد
تحف العقول,ص 251
اظهار نياز
قال الحسين عليه السلام:
لاتـَرفع حــاجَتَك إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى ديـنٍ, اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
امام حسین علیه السلام فرمود:
جز به يكى از سه نفر حاجت مبر: به ديندار, يا صاحب مروت, يا كسى كه اصالت خانوادگى داشته باشد
تحف العقول , ص 251
نشانه هاى عالم و جاهل
قال الحسين عليه السلام:
مـِن علاماتِ اْلقَبـول: الجُلـُوس إلى أهْلِ العقول
وَ مِـن علاماتِ أسبابِ اْلجَهل المُمـاراة لِغَيـر أهلِ اْلكُفـر
وَ مِن دَلائلِ اْلعالِم انتقاده لِحديثِهِ وَ عِلمه بحَقـائِقِ فُنـُونِ النّظّر
امام حسین علیه السلام فرمود:
از نشــانه هـاى قبـول, همنشينـى بـا خـردمنــدان اسـت
و از نشانـه هاى مـوجبات نادانـى , مجادله با مسلمانان
و از نشانه هاى دانا ايـن است كـه سخـن خـود را نقـادى مـى كنـد وبه حقـايق فنـون نظر دانـاست
تحف العقول, ص 252
عاقبت غيبت
قال الحسين عليه السلام:
قالَ لِرَجُل اغْتابَ عِنْدَهُ رَجُلاً: يا هذا كَفَّ عَنِ الْغيبَةِ فَإنَّها إدامُ كِلابِ النّار
امام حسین علیه السلام فرمود:
به مردي كه در حضور امام به ديگري بد گفت، فرمود: اي مرد دست از غيبت بردار كه خوراك سگهاي جهنم است
تحف العقول, ص 250
بخل در سلام
قال الحسين عليه السلام:
اَبْخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ باِلسَّلام
امام حسین علیه السلام فرمود:
بخيل ترين مرد كسي است كه به سلام كردن بخل ورزد
بحارالانوار ج/93 ص/ 294
نتيجه پيروى از گناهكار
قال الحسين عليه السلام:
مـَن حـاوَل امْـرءاً بمَعصيةِ الله كـانَ اَفـوت لِمـا يـَرجـُو وَ اَسرع لِما يحذر.
امام حسین علیه السلام فرمود:
كسى كه با نافرمانى خدا گرد كسى گردد,آنچه را اميد دارد از دست رفتنى تر است و از آنچه برحذر است زودتر دچارش گردد .
تحف العقول,ص 253
دينداري مردم
قال الحسين عليه السلام:
الناسُ عَبيدُ الدّنيا وَ الدّين لَعِقٌ عَلـى اَلسِنَتهم يَحـُوطـُونه مـَادَرّت مَعائشهم فـَاذا محصـوا بـِالبَلاء قَلّ الـدَّيـانــُون
امام حسین علیه السلام فرمود:
به راستـى كه مردم بنده دنيا هستنـد و ديـن بر سر زبان آنهاست و پشتيباني از دين تا آنجاست كه زندگي شان در رفاه است و آن گاه كه در بوته امتحان قرار گيرند، دينداران، كم خواهند بود
سخنان حسين بن علي ص 186
فلسفه قيام
قال الحسين عليه السلام:
إنـّى لَم أخرُج أشِراً وَ لابَطِراً وَ لا مُفسداً وً لا ظالماً
إنّما خَرجْتُ لِطلَبِ اْلاِصلاح فى اُمّة جَـدّى
اُريـد أن آمُـر بـاْلمَعرُوف وَ أنهى عَنِ المُنكـر
وَ اَسيـرُ بسيـرةِ جَــدّى وَ أبى على بن ابيطالب
امام حسین علیه السلام فرمود:
مـن از روى خود خواهى و خـوشگذارانى و يا براى فساد و ستمگرى قيام نكردم
همانا قيام مـن بريايه اصلاح در امت جدم مى باشد
مـى خـواهـم امربه معروف و نهى از منكر كنـم
و به سيـره و روش جـدم وپـدرم علـى بـن ابيطـالب عمل كنــم
مقتل خوارزمى, ج 1,ص 188
صفحه قبل 1 صفحه بعد